Advertisement

  • Beregu muda cipta kejutan

    KUALA LUMPUR - Pasangan beregu muda negara, Chan Peng Soon dan Goh Liu Ying melakar kejutan apabila muncul juara setelah menewaskan pasangan beregu campuran Korea, Yoo Yeon Seong dan KimMinJung pada Kejohanan Badminton Asia di New Delhi, India, semalam.
    Pasangan remaja negara itu tampil dengan aksi yang cukup menyakinkan apabila mengutip mata pada set pertama dengan kemenangan 21-17.

    Namun, hajat mereka untuk menamatkan perlawanan lebih awal tergendala, apabila pasangan Korea, yang juga merupakan pilihan keenam kejohanan berjaya memberikan saingan sengit dan memenangi set kedua 22-20.
    Namun, pasangan negara, pilihan ketujuh kejohanan tidak mudah berputus asa sekali pun dipaksa beraksi dalam set penentuan, apabila mengekalkan rentak kecemerlangan dengan kemenangan 21-19.
    Kemenangan yang dicatat dalam tempoh 1 jam enam minit itu, sekali gus menobatkan Peng Soon-Liu Ying sebagai juara Asia dan ia merupakan kejayaan pertama di pentas antarabangsa sejak digandingkan, dua tahun lalu.
    Sementara itu, walaupun tewas, kejayaan satu lagi pasangan beregu muda, Vivian Hoo Kah Mun dan Woon Khe Wei melangkahkan ke perlawanan akhir beregu wanita, sekurang-kurangnya memberi nafas baru buat skuad badminton wanita negara.

    Kah Mun-Khe Wei tewas mudah kepada pasangan China, Pan Pan dan Qing Tian dalam perlawanan straight set, 21-10, 21-6 yang berlangsung dalam tempoh 27 minit.

    Kini beban yang sering digalas oleh pasangan senior, Wong Pei Tty dan Chin Eei Hui di pentas antarabangsa sudah boleh dipikul bersama pasangan muda, Kah Mun-Khe Wei.

    Kejayaan kedua-dua beregu muda negara itu memberi jawapan positif buat kem badminton negara yang sedang dalam persiapan bagi menghadapi Piala Thomas dan Uber pada 9 hingga 16 Mei ini di Kuala Lumpur.

    Sementara itu, pada saingan akhir perseorangan wanita menyaksikan pertembungan dua jaguh China, Li Xuerui menentang Liu Xin yang berakhir dengan kemenangan berpihak kepada Li Xuerui 21-13, 18-21, 21-19.

    Dalam perlawanan akhir perseorangan lelaki pula, China meneruskan dominasi apabila juara dunia, Lin Dan menewaskan rakan senegara Wang Zhengming dengan keputusan 21-17, 21-15.

    Pada perlawanan akhir beregu lelaki, pasangan beregu Korea, Cho Gun Woo dan Yoo Yeon Seong mencatat kemenangan mengejut apabila menewaskan pasangan Taiwan yang merupakan pilihan pertama kejohanan, Chen Hung Ling dan Lin Yu Lang 21-19, 12-21, 21-17

0 ulasan:

Leave a Reply

Mutiara Kata

Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan



"Sesungguhnya orang yang berakal itu menyembunyikan rahsianya, dan orang yang jahil membuka keaibannya."



"Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan.Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup."



"Agama tanpa ilmu adalah buta. Ilmu tanpa agama adalah lumpuh." ~ Albert Einstein

Blog Archive

Chat

Admin Status

Follow Me

MiPower Cafe's Fan Box

MiPower Cafe on Facebook